NEWS: Have a look on my video channel There is always something new to discover...
(c) Greg Clement
Before the concert, there is a suitcase on wheels. After the concert too. During the performance, everything in this mobile trunk will appear on stage. Not much. And yet a lot. Enough for Béatrice Graf, a multifaceted musician for whom music has no secrets, to evoke a changing world in a series of set pieces. While percussion provides the general structure, numerous landscapes are conjured up by her guitar... on a single string, used like a versatile Lap Steel. On that one string, Béatrice Graf both strikes and caresses. One hears Led Zeppelin, Ravi Shankar, Fela Kuti. Trance, meditation, rock, folklore—in the mobile trunk of the Geneva artist, there is a one-woman orchestra, enough to remake the world. And then packs it up until the next concert.
Avant le concert, il y a une valise à roulettes. Après le concert aussi. Pendant la prestation, tout ce qui se trouvait dans cette malle mobile se déploie sur scène. Pas grand-chose. Et pourtant beaucoup. Suffisamment pour que Béatrice Graf, musicienne multifacette pour qui la musique n’a pas de secret, dresse le décor d’un monde changeant en différents tableaux. Alors que la percussion fait office de structure générale, voilà que se tissent de nombreux paysages ramenés par sa guitare… à une corde, utilisée comme un Lap Steel à multiusage. Car sur cette corde-là, Béatrice Graf percute et caresse. On entend Led Zep, Ravi Shankar, Fela Kuti. Transe, méditation, rock, folklore, il y a dans la malle mobile de l’artiste genevoise, ici en femme-orchestre, de quoi refaire le monde. Puis le refermer jusqu’au prochain concert.
Il y a aussi dans cette valise un album, Chansons & More, le premier de l’artiste sous son nom, après des années de carrière. Car celle qui a reçu le Prix suisse de musique en 2019 a voulu pousser l’autonomie au plus loin après avoir récemment arpenté les scènes nationales et internationales avec le duo Ester Poly. Des chansons en français, et anglais, qui racontent tour à tour l’écologie, la condition des femmes, les addictions et l’amour. Au cœur de son époque, légère et libre comme jamais, Béatrice Graf ouvre ici un nouveau chapitre de sa longue et riche carrière.
Rodolphe Haener 2024
(c) Greg Clement
SEE MY AGENDA WITH PREVIOUS DATES
Have a look on my video channel There is always something new to discover...
Last Minute Call Youtube this song is a part of my "Mess-Ages "new one woman band project.
Artist & drummer in a wide range of styles and configurations, Béatrice Graf also composes. Since 1996, she has been developing her own projects, often involving atypical instrumentation. An early success was her 1997 Pro Helvetia composition, commissioned by Beat & Lip.
Solo to sextet, improvisation to composition, swing to hardcore, acoustic to electronic, she makes fun of limitations, from stylistic conventions to orchestration.
Es wäre nicht vermessen, sie als Grande Dame des Schlagzeugs zu bezeichnen, aber irgendwie ist sie dafür viel zu pünkig
Tabea Andres, Berner Kultur Agenda 6 -19. April 2023
Quand la génialissime Lovelybbones nous a présenté son idée de la booker pour le festival, on a tout de suite été emballé.
Mais alors en live, la claque. Ca restera un de mes plus beaux souvenirs de Tea room
Vanessa Cojocaru, mother de Tea Room festival.
Diese Bemerkung, die Béatrice Graf vor rund zehn Jahren in einem Gespräch wie eine Selbstverständlichkeit aussprach, fasst die Lebensphilosophie der aussergewöhnlichen Musikerin zusammen. Eine Mischung aus gesundem Menschen- verstand, der aus einer beschwerlichen Kindheit in einem ländlichen Umfeld stammt und einer entschlossenen Zielstrebigkeit aus drei Jahrzenten Do-it-yourself-Praxis.
Schweizer Musikpreis Magazin, Béatrice Graf Preisträgerin 2019
Whether as a soloist on her self-built trunk drum set, in the furious power duo Ester Poly or as a show-playing music mediator - she always captivates with her very own timing and an urgency that results not least from the constant confrontation with the great challenges of our time. This year, her work was honoured with the prestigious Swiss Music Prize.
Clemens Kuratle, Jazz'n'More
Graf’s playing is patently imaginative, at times tastefully reserved, at others fully extroverted, drawing on an array of found percussion implements. Her eclectic cast of musical character actors renders a satisfying pastiche of soundscapes and styles that holds up well over two discs.
New-York Jazz review
Beat & Lip di Beatrice Graf e Philippe Ehinger (Altrisuoni) (...) i due riescono a moltiplicare in modo davvero convincente (...) e il panorama sonoro (...) è ricco di suoni, timbri, magie colorate che fanno pensare ad una dimensione orchestrale. Il contesto è sfuggente, il linguaggio è quello del jazz, ma la musica che la Graf e Ehinger ci propongono non è etichettabile. (...) Quello che fa da comune denominatore è un senso del ritmo sempre ben pronunciato, bello carico di sensazioni intense e pronunciate, accattivante per l’indomito entusiasmo. Un canovaccio su cui è piacevole improvvisare, cosa che i due fanno senza porsi limiti.
All about jazz Italia